Zo bereid je zorgverleners voor op komst PGO’s
Het succes van het gebruik van een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) door de patiënt zal grotendeels afhankelijk zijn van een positief (mondeling) advies door zorgprofessionals, blijkt uit onderzoek van de Patiëntenfederatie. Daarom is het belangrijk om onder andere medisch specialisten en verpleegkundigen voor te bereiden op de komst van PGO’s. Hoe doe je dat? Die vraag wordt beantwoord in een factsheet.
In het factsheet bieden we een aantal handvatten voor het betrekken van zorgverleners bij het inbedden van PGO’s in het zorgproces. Om te beginnen is het verstandig om zorgverleners tijdig te informeren over de rol die PGO’s gaan hebben in de instelling. Geef hierbij aan dat patiënten via een zelfgekozen PGO de Basisgegevensset Zorg (BgZ), relevante correspondentie en radioverslagen digitaal kunnen ophalen uit de instelling. Via de PGO kan de patiënt ook gegevens van andere zorgverleners, zoals de huisarts, ophalen.
In het factsheet komen verscheidene tips en hulpmiddelen aan bod waarmee zorgverleners hun kennis over PGO’s kunnen vergroten. Zo is er de e-learning van onder andere VIPP BabyConnect en de NVZ, en heeft Pharos tools ontwikkeld ten aanzien van begrijpelijke en toegankelijke informatie. In de factsheet staat verder het advies om zorgverleners zelf te laten inloggen in een PGO, om te ervaren hoe het ophalen van gegevens werkt. En: zet ambassadeurs, key-users of digicoaches in. Zij kunnen hun kennis over PGO’s delen met collega’s, danwel collega's ondersteunen bij het aanleren van digitale vaardigheden.