VIPP Jaaroverzicht 2020
De VIPP 5-projectteams van de NFU, NVZ en ZKN hebben niet stilgezeten in 2020. Toen de coronapandemie Nederland bereikte, schakelden we snel en vormden we geplande bijeenkomsten zo veel mogelijk om tot online sessies. VIPP 1 en 2 voor de NVZ-instellingen werden afgerond, voor ZKN-leden is 1 maart aanstaande de definitieve einddatum voor VIPP 2. VIPP 5 ging van start. We blikken terug op een voor de VIPP-programma’s geslaagd 2020 in dit jaaroverzicht.
VIPP 1 en 2 succesvol afgerond
VIPP 1 en 2 zijn voor de lidinstellingen van de NVZ afgerond in 2020. Voor de ZKN-leden is dit op 1 maart het geval. Ter gelegenheid van de afronding van VIPP 1 en 2 voor de NVZ-leden kwam er een eindrapportage, waaruit naar voren komt dat het VIPP-programma een groot succes is. Maar liefst 94% van de ziekenhuizen heeft de modules gehaald waarvoor ze zich hebben ingeschreven, evenals 83% van de overige instellingen van medisch-specialistische zorg. “Dit is een doorbraak in het transparant en toegankelijk maken van essentiële medische informatie”, zei NVZ-voorzitter Ad Melkert hierover.
En door met VIPP 5!
Waar VIPP 1 en 2 zich voornamelijk richten op de inzage in het patiëntportaal en het ontsluiten van medicatiegegevens, gaat VIPP 5 een stap verder. In VIPP 5 gaan deelnemende instellingen zich richten op het digitaal beschikbaar stellen van gegevens aan de persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) van de patiënt, en op het uitwisselen van medische gegevens tussen instellingen onderling. Nu de inschrijftermijn voor VIPP 5 voorbij is, blijkt dat veel instellingen zich hebben ingeschreven en dat zij nu wachten op toekenning van de subsidie.
Met VIPP 5 is een nauwe samenwerking van start gegaan. Samen streven NFU, NVZ en ZKN hetzelfde doel na. Om dit kracht bij te zetten, werken de brancheverenigingen binnen het programma VIPP 5 samen om medisch-specialistische zorginstellingen te ondersteunen bij de implementatie van de doelstellingen. Een unieke, zorgbrede samenwerking.
Model Programmaplan VIPP 5
Voor VIPP 5 hebben we een model programmaplan gemaakt. Dit kunnen deelnemende instellingen gebruiken als basis voor het eigen programmaplan voor VIPP 5. Daarnaast hebben we een algemene gap-analyse gemaakt voor de overgang van VIPP 1 en 2 naar VIPP 5. Deze gap-analyse kan de instelling bij de implementatie van het programma VIPP 5 helpen.
Stappenplannen module 1 en 2 en aansluiting MedMij
MedMij en het VIPP 5-programmateam hebben stappenplannen VIPP 5 voor aansluiting bij MedMij ontwikkeld, en voor het succesvol behalen van module 1 en 2 van VIPP 5. De plannen beschrijven wat nodig is om module 1 en module 2 te behalen en hoe deelnemers kunnen aansluiten bij MedMij. De stappenplannen zijn nuttig voor instellingen die meedoen aan VIPP 5, omdat aansluiten bij het MedMij Afsprakenstelsel nodig is om gegevens digitaal beschikbaar kunnen te stellen aan de PGO van de patiënt. De stappenplannen zijn praktisch opgesteld en bevatten nuttige tips en adviezen én links met meer informatie.
Startbijeenkomsten VIPP 5
In september vonden 2 startbijeenkomsten voor VIPP 5 plaats: één voor zelfstandige klinieken en één voor de lidinstellingen van NFU en NVZ. Deelnemers kregen tijdens deze online bijeenkomsten te horen wat de gedachte is achter VIPP 5, aan welke vereisten je als deelnemende instelling moet voldoen én tips over de aanpak. Live vanuit de ZKN-'studio' in Zoetermeer werden ruim 90 klinieken bijgepraat over de nieuwe subsidieregeling VIPP 5. In de bijeenkomst voor NFU- en NVZ-leden blikte Frank van Oosterhout van Rivas Zorggroep terug op de VIPP-regeling voor ziekenhuizen. Verder is tijdens de bijeenkomst dieper ingegaan op de criteria aan de hand van de beoordelingsmatrix. Ook is aan bod gekomen welke strategische afwegingen instellingen kunnen maken bij de keuze voor een dienstverlener zorgaanbieder (DVZA). Tijdens beide bijeenkomsten hebben leden hun VIPP-ervaringen gedeeld.
Systeemvereisten en adviesvoorwaarden
We brachten het systeemvereistendocument en de adviesvoorwaarden uit, die instellingen kunnen helpen bij het behalen van de doelen van VIPP 5. Het systeemvereistendocument kunnen instellingen gebruiken bij het maken van afspraken met leveranciers over aanpassingen van het systeem, volgens de VIPP-doelstellingen. De adviesvoorwaarden zijn opgesteld in samenwerking met Cure4 Legal. In het document staat een gezamenlijk gedragen set voorwaarden, met daarin verplichtingen voor de leverancier én de instelling met betrekking tot kwaliteit, tijd, prestatie en geld. Hierbij is een model projectplan opgesteld voor instellingen, dat als basis kan dienen voor het projectplan dat instellingen samen met hun leverancier opstellen.
Eén aanspreekpunt voor leveranciers VIPP 5
De ontwikkelingen van leveranciers zijn van groot belang voor het slagen van het VIPP 5-programma. Naast diverse communicatie-activiteiten richting leveranciers is het van belang om te monitoren hoe ver leveranciers zijn in de ontwikkelingen van hun software. Daarom is er gekozen voor een leveranciersmanager als aanspreekpunt voor alle bij VIPP 5 betrokken leveranciers.
PGO Alliantie van start
De aan VIPP deelnemende instellingen moeten aan de slag met PGO’s, maar zij zijn niet de enigen. De komende jaren gaan zorgverleners in alle zorgbranches de medische gegevens van patiënten kunnen aanleveren aan PGO’s. Om de bekendheid van PGO’s onder patiënten, zorgverleners en zorgaanbieders te vergroten, heeft de Patiëntenfederatie de PGO Alliantie opgericht. Hieraan nemen tientallen uiteenlopende organisaties deel: patiënten- en brancheverenigingen, consumenten- en welzijnsorganisaties. Het gaat onder anderen om VIPP OPEN, de Consumentenbond en de Nationale Vereniging ReumaZorg. De Patiëntenfederatie organiseerde het afgelopen jaar bijeenkomsten en liet onderzoeken uitvoeren naar de bekendheid van PGO’s.
MedMij en PGO’s
Het afgelopen jaar vonden voor deelnemende instellingen meerdere bijeenkomsten plaats over MedMij, DVZA’s (dienstverlener zorgaanbieder) en PGO’s. We organiseerden, in samenwerking met MedMij, twee verdiepende sessies over het kiezen van een DVZA en het stappenplan voor het aansluiten bij MedMij. Ook vonden er 3 webinars plaats over MedMij. Daarnaast zijn er inspiratiesessies georganiseerd over PGO-gebruik naast een portaal, en in samenwerking met regiopartners.
BgZ hergebruik: hoe doe je dat?
De Basisgegevensset Zorg (BgZ) is de minimale set van patiëntgegevens, die door steeds meer ziekenhuizen wordt gebruikt. We organiseerden een bijeenkomst over het hergebruik van zorggegevens uit de BgZ, samen met Registratie aan de bron. Liesbeth Langenhuysen van het Radboudumc vertelde over haar ervaringen met de BgZ. Het uitgangspunt voor hergebruik is altijd het zorgproces, de uitwisseling van gegevens dient ondersteunend aan dit proces te zijn.
2021
Het komende jaar gaan we weer volop aan de bak met VIPP 5. De subsidies aan deelnemende instellingen worden binnenkort toegekend. De startmonitor is ingevuld, in 2021 vinden weer tussentijdse metingen plaats. We informeren deelnemers actief met nieuwsbrieven, het ZKN-portal, NVZ Kennisnet, de gezamenlijke VIPP-website en bijeenkomsten. Er vindt afstemming plaats met VWS en landelijke programma’s zoals TWIIN en TVS. We hebben factsheets klaarstaan om instellingen te ondersteunen. Ook hebben we versnellers, we gaan actief hun ervaringen delen (best practices).
De NVZ gaat aan de slag met een podcast waarin VIPP 5-deelnemers en andere partijen, zoals VIPP OPEN, hun ervaringen gaan delen. Het NVZ-projectteam wil graag weten wat deelnemende instellingen nog meer van ons nodig hebben om de doelen van VIPP 5 te behalen. Om die reden is de VIPP 5 communicatie klankbordgroep in het leven geroepen, die op de valreep in 2020 voor het eerst online bij elkaar is gekomen. De aanwezigen spraken over de communicatie met betrekking tot VIPP 5 en hoe we de meerwaarde van PGO’s duidelijk kunnen maken aan de achterban. Mooie onderwerpen om in 2021 mee aan de slag te gaan.