Podcast VIPP 5: Betere patiëntenzorg door gegevensuitwisseling

VIPP

MDL-arts Joyce van Dijk-Kuiper van het Albert Schweitzer Ziekenhuis is voorstander van digitale uitwisseling van gegevens tussen zorginstellingen en met patiënten. Uitwisseling van gegevens heeft een directe meerwaarde in de behandeling van patiënten, onder andere omdat het onnodige handelingen kan voorkomen. Dit vertelt ze in de podcast VIPP 5

Joyce

“Hoe vervelend is het als je een patiënt tegenover je hebt zitten die zegt: ‘Maar dokter, ik heb vorige week bloed laten prikken bij de huisarts. Moet ik dan echt weer bloed laten prikken?” Van Dijk-Kuiper vindt dit zonde van de tijd en energie van de patiënt, en zonde van het geld dat dubbel onderzoek doen kost. Ze wil dit graag voorkomen en is daarom blij dat er steeds meer gegevens digitaal uitgewisseld worden tussen instellingen. 

In de regio Dordrecht, waar het Albert Schweitzer Ziekenhuis zich bevindt, worden deze gegevens uitgewisseld via Zorgplatform. Hierin kunnen patiënten bij diverse zorgverleners toestemming geven voor het beschikbaar stellen van hun gegevens. Zelfs collega’s die aanvankelijk kritisch waren over digitale gegevensuitwisseling, gebruiken de gegevens die worden uitgewisseld omdat ze de meerwaarde ervan zien, volgens Van Dijk-Kuiper.

Belangrijke rol PGO's

De MDL-arts is voorstander van hergebruik van gegevens, zeker als ze kan zien wie de bron is. Bij vragen kan ze contact opnemen met degene waar de gegevens vandaan komen. Als ze weet dat ze de bron kan vertrouwen, heeft het voor haar meerwaarde om informatie over te nemen. “Nu moet je een brief overtikken, ook als die digitaal is gescand. Als je de gegevens in je systeem krijgt en meteen beschikbaar hebt, scheelt dat tijd.”  

Van Dijk-Kuiper ziet een belangrijke rol weggelegd voor PGO’s. “Ik denk dat een PGO heel behulpzaam kan zijn omdat een patiënt dan de regie voert over de gegevens die erin komen te staan.” De patiënt weet wat er gebeurd is en of de informatie in het medisch dossier klopt of niet. “Sinds patiënten de medicatielijst zelf kunnen inzien in het patiëntenportaal, gebeurt het regelmatig dat een patiënt bij een bezoek zegt: ‘De medicatielijst klopt niet helemaal.’ Voorheen bleef dat staan en werd het niet geverifieerd.”

Lees meer over