#Hoe: Succesfactoren module 3: Alrijne Ziekenhuis

VIPP

Welke factoren dragen bij aan het succesvol afronden van module 3 van VIPP 5? In de reeks #Hoe blikken instellingen die inmiddels klaar zijn met module 3 terug, en delen zij hun tips en adviezen.

module 3 alrijne

Dave van Dijk, destijds projectmanager voor VIPP-5 bij Alrijne: “We zagen meteen dat het voor VIPP-5 belangrijk was om de zorgverleners mee te krijgen. Ik heb vanaf het begin gecommuniceerd dat VIPP-5 bestaat uit 3 modules, en dat – waar module 1 en 2 zich vooral richten op de patiëntkant – module 3 zou voorzien in een grote behoefte bij de zorgverleners:  het inzien en uitwisselen van patiëntdossiers vanuit andere instellingen. Dat willen ze allemaal, dus het enthousiasme was groot.”

Samenwerken met andere instellingen

“Alrijne maakt gebruik van het EPD van Chipsoft. Zo’n 95% van de verwijzingen komt van instellingen die eveneens HiX gebruiken. Daardoor hoefden we nu niet aan te tonen dat we ook met andere EPD’s kunnen uitwisselen. Maar die ambitie hebben we natuurlijk wel: we willen uiteindelijk ook kunnen uitwisselen met instellingen die EPD’s van een andere leverancier gebruiken.”

Widget in HiX

“We werden door een ander ziekenhuis getipt dat je in HiX op het voorblad een widget kunt activeren waarmee je meteen kunt zien of er bij een andere (MSZ-)instelling informatie over de betreffende patiënt beschikbaar is. Dat voorkomt onnodig klikken en zoeken voor de zorgverleners. Dat zij nu meteen kunnen zien of er info bij andere ziekenhuizen is, en die kunnen inzien en deels overnemen, maakte veel enthousiasme los bij de zorgverleners waarmee we hebben getest.”

Heldere en realistische communicatie

“Mijn belangrijkste tip is: heldere communicatie. Het is belangrijk om de ontwikkelingen inzichtelijk en toegankelijk te maken, en daarbij aan te sluiten op de behoefte van de zorgverleners. Laat zien wat zij er in de praktijk aan hebben en doe voor hoe het werkt – met screenshots, korte filmpjes en demo’s. En wees ook transparant en realistisch over wat er nog niet kan en waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn.”

Meerwaarde is zichtbaar

“De ontwikkelingen zijn natuurlijk nog niet klaar. We kunnen slechts een beperkt aantal ZIBs reconciliëren, en dat gaat nog niet heel gebruiksvriendelijk. Maar we hebben aangetoond dat het mechaniek werkt: de basis ligt er. Uiteindelijk willen we natuurlijk  toe naar databeschikbaarheid in de hele keten, en daarvoor moet nog veel werk verzet worden. Maar we moeten ook blij zijn met wat we al bereikt hebben! De meerwaarde wordt nu al zichtbaar. Ook kleine stappen leveren al heel wat op.”

Lees meer over