Bredase Bootcamp voor behoud van verpleegkundigen

Nieuws

In de Verklaring Versterking Arbeidsmarkt Zorg hebben de leden van de NVZ afspraken gemaakt over drie doelen. Het gaat om 10% meer behoud van medewerkers, 10% meer stageplaatsen en opleiden volgens de FZO-ramingen. Hoe doe je dat? En wat werkt goed (of juist niet)? In deze rubriek voor HR-managers gaan we langs bij verschillende leden. Deze keer: Ziekenhuis Amphia in de regio Breda.

Denk je aan een bootcamp, dan denk je waarschijnlijk aan een intensief groepsprogramma in een circuitje. Dat kan als buitensport, maar het kan ook binnen de muren van een ziekenhuis. Het Amphia in Breda werkt sinds kort met een vernieuwde bootcamp voor alle startende verpleegkundigen. Die zijn er zeer enthousiast over.

Beter toegerust

‘Ik voel me veel beter toegerust voordat ik echt aan het werk ga’, ‘Echt fijn dat ik niet meteen op een afdeling ingepland werd’ en ‘Mijn start hier was veel rustiger dan waar ik eerst werkte’. Zo maar wat reacties die verpleegkundige Laura Freijser kreeg van deelnemers aan de bootcamp. Freijser verzorgt een deel van het programma, dat vijf hele werkdagen in beslag neemt. Tijdens deze week staan de deelnemers dus nog niet ingeroosterd op een afdeling, vertelt ze. "Het is een mix van kennismaken met het Amphia en praktische zaken als inloggen in de systemen, maar bijvoorbeeld ook vaardigheden oefenen op de manier zoals we dat binnen Amphia doen, kennisoverdracht via e-learnings en uitleg over de meldcode huiselijk geweld."

Kennis

Amphia CCU_reanimatie

Een belangrijk onderdeel van de tweede dag is de instructie bij het werken met het elektronisch patiënten dossier, noemt Freijser als voorbeeld. "Wij werken met Epic, en als je dat pas voor het eerst zou zien als je al echt aan het werk bent, dan is dat niet te doen. Dan moet je alles vragen."  Dag drie bestaat deels uit het oefenen in het skillslab. Daarin zit bijvoorbeeld de reanimatietraining en het oefenen met medische apparatuur, zoals de infuuspompen waar binnen het Amphia het meeste mee gewerkt wordt. "Als een collega straks op de afdeling vraagt om een infuuspomp te halen, dan is het erg fijn als je ook al weet hoe die eruit ziet, waar je hem haalt en welke lijnen er worden gebruikt."

Didactische blik

Een vast onderdeel van dag twee tot en met dag vier zijn verschillende e-learnings. Het programma zit zo in elkaar dat de verpleegkundigen door de dagen heen voldoende ruimte hebben om die steeds goed voor te bereiden, vertelt Lucie Jansen, adviseur opleiding en ontwikkeling bij de Amphia Academie. Zij was een van de kartrekkers van wat ze zelf de refreshing noemt. "De oorspronkelijke bootcamp draaide inmiddels acht jaar. Het zat op zich heel oké in elkaar. Maar we hebben er nog eens goed met een didactische blik naar gekeken. We hebben een aantal losse praatjes nu gebundeld, omdat we weten dat het dan beter blijft hangen. En we richten ons nu naast de overdracht van kennis ook bewuster op het samenwerkingsproces."

Veilige sfeer

Om de samenwerking en het groepsgevoel te versterken, maakte de Amphia Academie in samenwerking met een spelontwikkelaar een combinatie van Ganzenbord en Triviant. Jansen: "De deelnemers doen in groepjes mee en de spanning maakt het leuk. Behalve kennisvragen zitten er ook meer ethische vragen in, over wat je zou doen in bepaalde situaties."Het spelen van dit spel is bewust ingepland op dag vier, vult Freijser aan: "De deelnemers hebben dan al drieënhalve dag intensief met elkaar opgetrokken en de sfeer is op dat moment al zo veilig dat ze echt open zijn in de antwoorden. Dat levert mooie gesprekken op."

Raad van bestuur

Niet alleen de deelnemende verpleegkundigen, ook hun leidinggevenden op de afdelingen zijn enthousiast, weet Jansen. "We hebben dat onderzocht en een van de vragen was of de leidinggevenden onderdelen missen. Maar ze geven vrijwel allemaal aan dat ze het een heel compleet programma vinden." Freijser vult aan dat leidinggevenden altijd veel moeite doen om hun nieuwe werknemers nog bij de bootcamp in te krijgen, ook als die pas na de sluitingsdatum voor het aanmelden zijn aangenomen. "Dat geeft wel aan dat ze erg tevreden zijn." Ook de raad van bestuur staat vierkant achter de bootcamp. Jansen: "We kregen bij de refreshing direct groen licht van de directie om het programma nog steeds vijf dagen te laten duren. Dat is best een investering, omdat de verpleegkundigen die hele week nog niet ingeroosterd kunnen worden. Maar volgens de afdelingen betaalt die investering zich ruimschoots terug. Vooralsnog is de bootcamp er alleen voor verpleegkundigen, maar de afdeling HR is aan het bekijken of dat uitgebreid kan worden naar andere groepen medewerkers."

Monitoring

Het is duidelijk dat de bootcamp bijdraagt aan een hoge werktevredenheid vanaf dag één. Amphia monitort de uitstroomcijfers niet specifiek in relatie tot de bootcamp, dus de bijdrage is niet in een percentage uit te drukken. Freijser noemt tot slot nog wel een andere mooie bijkomstigheid van de bootcamp: "We vernieuwen de inhoud van de bootcamp voortdurend. Als veranderende wetgeving dat vereist bijvoorbeeld, of op basis van technologische innovaties. Daardoor zijn de verpleegkundigen die net van de bootcamp komen op dit moment verder wat betreft de bloeddrukmeting. Zij kennen al de mogelijkheid om de metingen direct te koppelen aan het EPD, en dat geldt zeker niet voor alle verpleegkundigen."

 


Opleiden binnen Amphia - Van verplicht naar vertrouwen

Naast de bootcamp aan het begin van de loopbaan bij Amphia, krijgen verpleegkundigen vervolgens hun specifieke scholing op de afdeling waar ze komen te werken. Onder de noemer Van verplicht naar vertrouwen wordt daarbij een nieuwe richting ingeslagen: verpleegkundigen worden steeds meer eigenaar van hun eigen leertraject. Een deel van het lesprogramma bestaat uit e-learnings en daarbij kunnen de deelnemers binnenkort zelf aangeven of ze bekwaam zijn. Dit vertrouwen nemen de verpleegkundigen serieus, vertelt Lucie Jansen van de Amphia Academie: "De verpleegkundigen weten dat ze er op aangesproken kunnen worden. En ze weten ook dat ze een probleem hebben als ze bepaalde vragen dan niet kunnen beantwoorden. Jezelf bekwaam verklaren doe je niet zomaar."

Lees meer over