Spaarne Gasthuis behaalt doelstelling Verklaring VAZ ruimschoots

Arbeidsmarkt en werkgeverschap
Nieuws

Goede voorbeelden Verklaring VAZ: Spaarne Gasthuis

In de Verklaring Versterking Arbeidsmarkt Zorg hebben de leden van de NVZ afspraken gemaakt over drie doelen. Het gaat om 10% meer behoud van medewerkers, 10% meer stageplaatsen en opleiden volgens de FZO-ramingen. Hoe doe je dat? En wat werkt goed, of juist niet? In deze rubriek voor HR-managers gaan we langs bij verschillende leden. Deze keer: het Spaarne Gasthuis in de regio Haarlem-Hoofddorp, waar het aantal opleidingsplekken voor verpleegkundigen hard groeit.

Verpleegkundigen bij het Spaarne Gasthuis

Voor het Spaarne Gasthuis is het behalen van 10% meer stageplaatsen inmiddels driedubbel gehaald. Dat wil zeggen: sinds de start van het programma Samen Opleiden voor de Toekomst (SOT), in 2022, zijn er zo’n 30% meer opleidingsplaatsen voor verpleegkundigen gerealiseerd. “Het gaat om het totaalaantal van de verschillende soorten opleidingsplekken die we aanbieden, onder andere in onze leerwerkplaatsen”, vertelt programmamanager Marianne Schild-Schuit. “Dus de plekken voor voltijdstudenten en die voor verpleegkundigen die al bij ons werken, zoals beroepsbegeleidende leerweg en duale studenten, en verpleegkundigen die zich specialiseren.” 

Overstijgend

Een groot verschil met voorheen maakt de nieuwe functie van (overstijgende) praktijkopleider, die eind 2024 is vastgesteld. Sinds 2022 werd er al wel gewerkt met praktijkopleiders, maar dan als rol. “Daar hoort een post-hbo opleidingstraject bij”, vertelt Ingrid van Amerongen, die deze functie naast haar werk als oncologie/hematologie verpleegkundige uitoefent. “Bij de Hogeschool Leiden heb ik geleerd over beoordelingstools, verschillende gesprekstechnieken en hoe je je overstijgende blik ontwikkelt. Bovendien ben ik twee dagen per week vrij geroosterd voor het opleiderswerk. De leercoaches, die de studenten begeleiden, kunnen bij mij terecht met al hun vragen. Voorheen konden ze bij de onderwijsadviseurs van de Spaarne Gasthuis Academie terecht. Maar mij kennen ze ook als directe collega, dat voelt heel laagdrempelig.”

Rol leercoaches 

Een tweede belangrijke verandering dankzij het programma SOT, is de invulling van de rol van de leercoaches. “Als zij ingedeeld staan op de leerwerkplaats hebben ze de verantwoordelijkheid over de patiënten die toebedeeld zijn aan de studenten. Maar ze hoeven daarbij weinig of geen zorgtaken uit te voeren”, vertelt Petra Heeremans, adviseur leren en ontwikkelen bij de Spaarne Gasthuis Academie. “Dat maakt dat ze nu minimaal vier studenten kunnen begeleiden, in plaats van de een-op-een begeleiding die ze gewend waren. Dat vraagt wel wat anders van de leercoaches. Daarom hebben we er specifieke scholing bij georganiseerd, bijvoorbeeld over feedback geven.” Dat is extra belangrijk geworden nu de studenten en stagiaires hun eigen patiënten hebben. Net als in andere ziekenhuizen met vergelijkbare leerwerkplaatsen zijn de studenten blij met de patiëntverantwoordelijkheid. Ze vinden het ook prettig dat ze onderling laagdrempelig van en met elkaar leren. 

Aantrekkelijk 

Iedere verpleegkundige kan volgens Schild-Schuit in principe leercoach zijn. “Het is ook gewoon onderdeel van het beroep. Maar we kijken nu wel meer naar wie er het meeste affiniteit mee heeft, en het is ook een kleinere groep die die rol heeft. Sinds we op deze manier werken, merken we dat steeds meer verpleegkundigen het aantrekkelijk vinden. Maar er zijn er ook nog steeds die het vooral spannend vinden om op deze manier studenten te begeleiden.” Van Amerongen ziet dat de  leercoaches in de nieuwe manier van werken nauwer betrokken zijn bij de studenten. “De leercoaches weten preciezer dan voorheen wat de opleidingseisen zijn, passend bij het leerjaar van de student.”

Intensiever contact 

Ook zijn de leercoaches nu beter op de hoogte van de eisen van de theorieopdrachten die de studenten vanuit de opleidingen krijgen, vertelt Heeremans. “De leercoach heeft een belangrijke rol bij het helpen formuleren van de leerdoelen. Omdat studenten nu hun eigen patiënten hebben, kan de leercoach met hen meedenken: wat speelt er bij jouw casussen dat je kunt verbinden met de theorie?” De band tussen de opleiders van het ziekenhuis en de opleidingen is nu sowieso hechter, omdat de praktijkopleider meer studenten begeleidt en dus intensiever contact heeft met de stagebegeleiders van de opleidingen.

Geen blauwdruk

Sinds de start in 2022 verspreiden de leerwerkplaatsen zich gestaag door het Spaarne Gasthuis. Tot nu toe zijn ze te vinden op klinische en gespecialiseerde afdelingen zoals chirurgie, verloskunde, interne geneeskunde en oncologie. Maar in de toekomst volgen ook andere klinische afdelingen en er is een plan in de maak voor leerwerkplaatsen op de poliklinische afdelingen. Er is alleen geen blauwdruk te maken, weet Heeremans: “Iedere afdeling heeft een eigen structuur en dat betekent dat de implementatie overal weer net anders verloopt.” 

Ervaringen delen

De afdelingen kunnen onderling wel veel van elkaar leren, en dat gebeurt ook volop. Van Amerongen: “Ik heb geregeld contact met andere afdelingen die ook al een leerwerkplaats hebben. We wisselen ervaringen uit, bijvoorbeeld over het inwerkprogramma voor de studenten en de leercoaches. Of over welke opdrachten de studenten moeten uitvoeren en wie dat beoordeelt.” Van Amerongen deelt haar ervaringen ook graag met afdelingen die nog in de startblokken staan. Ze kan bijvoorbeeld meedenken over het aantal leercoaches dat nodig is. Programmamanager Schild-Schuit is groot voorstander van die uitwisseling: “Voor sommige afdelingen is het echt nieuw en dus spannend. Meekijken bij een andere afdeling helpt om de voordelen te zien.”

Meer goede voorbeelden

Ga voor meer goede voorbeelden van de Verklaring VAZ naar de pagina 'Verklaring Versterken Arbeidsmarkt Zorg' op deze website.

Heb je ook een goed voorbeeld? Mail naar arbeidsmarkt@nvz-ziekenhuizen.nl

Lees meer over