HR-beleid als afspiegeling van patiëntenzorg

Nieuws

Goede voorbeelden Verklaring VAZ: Nij Smellinghe

De leden van de NVZ staan voor een goedwerkende, zorgbrede arbeidsmarkt en daarbij pakken ze hun rol in de regio. In de Verklaring Versterking Arbeidsmarkt Zorg hebben zij hierover afspraken gemaakt. Het gaat om 10% meer behoud van medewerkers, 10% meer stageplaatsen en opleiden volgens de FZO-ramingen. Hoe doe je dat en wat werkt goed (of juist niet)? In deze rubriek voor HR-managers gaan we langs bij verschillende leden. Deze keer: Ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten.

NS

Aanleiding voor het gesprek is een nieuwsbericht van begin 2024. Toen kwam Nij Smellinghe in het nieuws als ‘Beste werkgever in ziekenhuiszorg’ in een onderzoek door Effectory. Het ziekenhuis scoort als werkgever hoog op medewerkerstevredenheid, waardering en toekomstbestendigheid. Annouk Koppelman, HR-manager, denkt dat de sleutel voor de hoge medewerkerstevredenheid zit in het luisteren naar en aandacht hebben voor medewerkers. “Ons HR-beleid is een afspiegeling van de patiëntenzorg. Zo gastvrij en persoonlijk als we willen zijn voor patiënten, willen we dat ook zijn voor onze 1600 medewerkers. En dat werkt! We horen van terugkomers dat ze opnieuw naar Nij Smellinghe komen, omdat het hier een leuke werkplek is. Ook nieuwkomers hebben dat beeld, door de verhalen van anderen.”

Duurzame inzetbaarheid

Aandacht werpt dus zijn vruchten af voor het behoud of zelfs het terugkeren van medewerkers. “Aandacht is gebaat bij korte lijntjes tussen en binnen teams. De omvang van ons ziekenhuis maakt dat relatief makkelijk. Daarnaast is een samenhangend pakket aan activiteiten en middelen opgezet om ‘aandacht’ te concretiseren. We hebben een programma voor duurzame inzetbaarheid met onder meer aanbod voor de juiste werk-privé balans, fysieke gezondheid en het bewust toegroeien naar het pensioen. Voorbeelden hiervan zijn de mogelijkheid tot coaching en het feit dat we leidinggevenden trainen in het checken hoe vol de ‘emmer’ voor medewerkers is. We willen medewerkers uitdagen om goed voor zichzelf te zorgen. Want goede zorg begint bij goed zorgen voor jezelf.”

Spreek je uit

Een open cultuur is ook belangrijk, waarin het gewoon is om elkaar feedback te geven en elkaar te durven aanspreken - met behoud van de onderlinge relatie - op bijvoorbeeld de kwaliteit van zorg, aldus Annouk Koppelman. “Hiervoor is het traject ‘Spreek je uit’ opgezet. Er zijn podcasts opgenomen en verspreid (luister hier naar deel 1). Die gaan bijvoorbeeld over waarom het zo belangrijk is om elkaar aan te spreken op gedrag en hoe je dat kunt doen. Ook is er een praatplaat gemaakt met kenmerkende uitspraken over feedback geven en luisteren naar elkaar. Deze middelen zijn een goed vertrekpunt voor het gesprek hierover in het teamoverleg. Zo’n gesprek leidt weer tot verbeteringen in de samenwerking. Zo is er een ‘kletspot’ gekomen, gevuld met punten die nog besproken moeten worden bij de overdracht van diensten.”

Dienend leiderschap

Leidinggevenden spelen een belangrijke rol in deze open cultuur. “Passend binnen de strategie van het ziekenhuis hebben we een leiderschapsprogramma opgesteld, waarin dienend leiderschap centraal stond. Concreet betekent dit dat leidinggevenden dienend zijn aan de organisatie. Enerzijds heb je daarbij oog voor medewerkers en de teams om hen zo goed mogelijk te laten functioneren/presteren. Anderzijds hoort de ontwikkeling van de teams in lijn te liggen met de koers van het ziekenhuis. Hierdoor hoort grenzen stellen en bijsturen ook tot dienend leiderschap.”

Opleiden doen we samen

Nij Smellinghe werkt wat opleiden betreft samen met andere instellingen in ‘Zorg voor het Noorden’. “Met negen ziekenhuizen en drie ambulancediensten pakken we regionaal de doelstellingen rond het opleiden op. Die samenwerking loont. Elk jaar leiden we het maximale aantal leerlingen op voor de specialistische vervolgopleidingen. In ons eigen ziekenhuis zetten we een leerafdeling op, waardoor we meer stageplaatsen kunnen aanbieden. Uit eigen onderzoek blijkt trouwens dat medewerkers veel belang hechten aan ontwikkeling. Dat kan zijn in de vorm van een opleiding of anderen opleiden. Hierin werken we samen met het ROC dat op ons ziekenhuisterrein is gevestigd.”

Zeggenschap is essentieel

Een gouden tip om collega’s mee te geven om de doelstellingen van de Verklaring VAZ te behalen, is er volgens Annouk niet. “Ik ben trots op wat wij bereikt hebben en zie dat alle ziekenhuizen hun stinkende best doen als het gaat om het goed werkgeverschap en bijdragen aan het arbeidsmarktvraagstuk. Wat ik essentieel vind, is het belang van zeggenschap. Wat je als HR-manager of leidinggevende ook doet of van plan bent, betrek zorgmedewerkers erbij.”

Copyright foto: Nij Smellinghe/Annemarie Fotografie

Heb je ook een goed voorbeeld? Mail naar arbeidsmarkt@nvz-ziekenhuizen.nl 

Lees meer over