Wet kwaliteitsregistraties zorg nu definitief
De Eerste Kamer heeft op 18 november de Wet kwaliteitsregistraties zorg aangenomen. Dit betekent dat de lang verwachte wijziging van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) nu echt definitief is. Hiermee zetten zorgaanbieders, registratiehouders en dataverwerkers een grote stap naar meer uniformiteit en centraal beheer van het kwaliteitsregistratielandschap. Wanneer de wet exact in werking treedt, is op dit moment nog niet bekend.
De belangrijkste wijziging is dat Zorginstituut Nederland een openbaar register voor kwaliteitsregistraties gaat bijhouden. In het register worden alle kwaliteitsregistraties opgenomen waarvan is vastgesteld dat ze aan de gestelde wettelijke voorwaarden voldoen. Zo moeten registraties:
- Noodzakelijk zijn voor het leren en verbeteren van de kwaliteit van zorg
- Keuze-informatie bieden voor artsen en patiënten
- Zorgvuldig en veilig omgaan met data
Verplichte aanlevering volgens veilige standaard
Zorgaanbieders zijn verplicht om gegevens voor al deze kwaliteitsregistraties aan te leveren. Gegevens worden hiervoor gepseudonimiseerd, zodat ze niet herleidbaar zijn naar patiënten. Voor patiënten die niet willen dat hun gegevens worden verwerkt, komt er een opt-out regeling. Voor registraties in het Register geldt dat er een wettelijke grondslag is om de gepseudonimiseerde gegevens te verwerken. Op deze manier krijgen zorgverleners en patiënten meer inzicht in de kwaliteit van zorg.
Tijd en ruimte nodig voor implementatie
Op dit moment is nog niet bekend wanneer de wet in werking treedt. De regering bepaalt binnenkort bij koninklijk besluit wat deze datum wordt. Voor de NVZ is het van belang dat ziekenhuizen voldoende tijd krijgen om de wijzigingen te implementeren. Het aanleveren van kwaliteitsregistraties is een zorgvuldig en tijdsintensief proces, daarom is het van belang dat de epd-systemen van de ziekenhuizen hierop worden aangepast. Ook zal binnenkort een gezamenlijke dienst voor het pseudonimiseren van gegevens beschikbaar komen. Daar wordt op dit moment nog aan gewerkt.
Ondersteuning door IGC en DGC
Zorginstituut Nederland voert de regie op het proces. Daarnaast hebben de partijen van het Integraal Zorgakkoord de Inhouds-governancecommissie (IGC) en Data-governancecommissie (DGC) opgericht om regie te voeren op de inhoud en datastromen van kwaliteitsregistraties. Voor ziekenhuizen heeft de wetswijziging flinke impact op het verzamelen en aanleveren van kwaliteitsregistraties. Het Shared Service Center Data Governance (SSC-DG) zal zorgaanbieders daarom ondersteunen bij de implementatie van de Wet kwaliteitsregistraties zorg.