Lorenz compliancetool voor risicomanagement

Lorenz biedt instellingen voor medisch specialistische zorg een compleet overzicht van alle (wettelijke) verplichtingen en eisen waarmee ze te maken hebben. Het is daarmee een belangrijke tool om het risicomanagement binnen ziekenhuizen te ondersteunen en faciliteert hiermee de raad van bestuur om in control te zijn. 

Lorenz logo

Landelijk Overzicht Richtlijnen en Eisen Nederlandse Zorg

De NVZ is op 1 oktober 2019 gestart met het voortzetten van het beheer en de verdere ontwikkeling van het Landelijk Overzicht Richtlijnen en Eisen Nederlandse Zorg (Lorenz). Deze tool biedt alle medewerkers in de medisch specialistische zorg een actueel en compleet overzicht van de ruim 2.182 (april 2022) noodzakelijke externe eisen, wet- en regelgeving en richtlijnen. En is geschikt voor alle disciplines die medisch specialistische zorg realiseren, zoals intern documentbeheer, bouwzaken, facilitaire zaken, governance & leiderschap, HR, kwaliteit & veiligheid, risicomanagement & compliance, specialisten en verpleegkundigen. 

Toegang 

Als NVZ- of NFU-lid krijg je gratis toegang tot Lorenz. Ben je lid van de NVZ en heb je nog geen toegang tot Lorenz? Neem dan contact op met Erica de Loos, telefoonnummer: 06 12 12 01 57, e-mail: lorenz@nvz-ziekenhuizen.nl.

Sinds 2020 hebben 112 NFU- en NVZ-instellingen toegang tot Lorenz. Sinds 2022 hebben ook de 140 ZKN-leden toegang tot Lorenz. 

Centraal beheer

Het voordeel van het centraal beheer van Lorenz is dat medewerkers niet meer handmatig en afzonderlijk de laatst gewijzigde of nieuwe externe eisen hoeven bij te houden vanuit verschillende disciplines. Medewerkers van zorginstellingen hoeven nu niet meer zelf handmatig op internet te zoeken naar de laatste updates van externe eisen.

Het centrale beheer van Lorenz biedt 3 voordelen: 

  • Een automatische inlogmogelijkheid (single sign on) van het NVZ-beheer, zodat alle medewerkers van NVZ-lidinstellingen Lorenz kunnen raadplegen. 
  • Periodiek een overzicht uitdraaien van gewijzigde en/of nieuwe externe eisen voor de medisch specialistische zorg om de compliance ervan na te gaan en om interne processen te ondersteunen. 
  • De mogelijkheid om Lorenz te koppelen aan het interne documentbeheersysteem met lokale protocollen, die zijn afgeleid van externe eisen.

Samen met haar gebruikers houdt de NVZ Lorenz zo compleet en actueel mogelijk: de tool functioneert daarom ook als signaalfunctie om het centrale beheer op de hoogte te stellen als een externe eis onverhoopt niet actueel is of in het overzicht ontbreekt.

Historie 

In 2012 heeft Zuyderland de tool geïntroduceerd en opgesteld in de vorm van een Exceloverzicht: L’artis. Op 1 januari 2016 is de samenwerking tussen Zuyderland en 3 pilot-ziekenhuizen (Amphia, MUMC+, Rijnstate) gestart. L’artis groeide uit tot de tool Compliance Management onder de naam Lorenz, gehost door Infoland. De pilotgroep is onder leiding van de NVZ na 1 oktober 2019 uitgegroeid tot een klankbordgroep van 20 ziekenhuizen, umc’s en externe partijen met als doel Lorenz te blijven ontwikkelen.