Ziekenhuizen veerkrachtig tijdens coronapandemie, vinden bestuurders

Nieuws

Ziekenhuisbestuurders vinden dat ziekenhuizen goed voorbereid waren om te reageren op een acute crisis. Dat blijkt uit onderzoek van het Nivel. Met name in 2020 bleek dit een heel belangrijke eigenschap, toen de coronapandemie het crisismanagement van ziekenhuizen op de proef stelde. Naarmate de crisis langer duurde, werd veerkrachtig reageren wel een uitdaging voor zorgpersoneel en de organisatie. 

Organisatorische veerkracht positief beoordeeld

Het Nivel interviewde 9 ziekenhuisbestuurders over de organisatorische veerkracht op een aantal aspecten. De bestuurders beoordeelden de veerkracht van de organisatie over het algemeen positief. Zij oordeelden wel wisselend over hoe gereed zij zijn voor nieuwe crises in de toekomst.

Langdurige aard van coronacrisis deed veerkracht afnemen

Ziekenhuizen zijn voornamelijk voorbereid op acute kortdurende crises, aldus bestuurders. De geïnterviewden lieten weten dat de organisatie snel kon schakelen en effectief kon reageren tijdens de eerste 2 golven van de coronacrisis dankzij goed crisisleiderschap, open communicatie en sterke netwerken. 

Angst, uitputting en verhoogd ziekteverzuim

Het aanhouden van de crisis zorgde wel voor complexe organisatorische uitdagingen. Veerkrachtige capaciteiten van zorgverleners maakten plaats voor angst, uitputting en een verhoogd ziekteverzuim. Op een gegeven moment werd het crisisbedrijf afgeschaald en moesten organisaties de crisis en reguliere zorg als 2 bedrijven naast elkaar voeren.

Lees meer over het onderzoek op de site van het Nivel.