Capaciteitsmanagement helpt instroom nieuwe patiënten te coördineren

Nieuws

Een goede planning en optimale benutting van de capaciteit in het ziekenhuis begint aan de voorkant. Hoe zorg je ervoor dat de instroom in het ziekenhuis zo goed mogelijk is geregeld? Zodat de zorgvraag van patiënten en de mogelijkheden in het ziekenhuis op elkaar zijn afgestemd. Ziekenhuizen besteden met capaciteitsmanagement veel tijd en aandacht om dit proces optimaal in te richten. Tijdens de netwerkbijeenkomst Kennisnet LIVE over capaciteitsmanagement op 15 maart gaven het Diakonessenhuis en het Maasstad Ziekenhuis een kijkje in de keuken hoe zij dit aanpakken. 

capaciteitsmanagement

Capaciteitsmanagement voor JZOJP

Capaciteitsmanagement houdt in dat de beschikbare capaciteit aan personeel en ruimtes zo efficiënt mogelijk wordt benut en gepland. Dit helpt om het aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de zorgvraag, zodat patiënten zo snel mogelijk terecht kunnen. Dat is niet alleen belangrijk voor het ziekenhuis zelf, maar ook voor de samenwerking met andere zorgaanbieders in de regio. Goed capaciteitsmanagement draagt op die manier bij aan het bieden van de juiste zorg op de juiste plek.

Forecasting in het Diakonessenziekenhuis

Om zicht te houden op de beschikbare capaciteit, is het belangrijk om te kunnen inschatten hoeveel nieuwe patiënten er worden verwacht en wanneer deze patiënten het ziekenhuis weer kunnen verlaten. In het Diakonessenhuis wordt daarom wekelijks de drukte van afgelopen week besproken en vooruit gekeken naar de komende week. 

Om dit te kunnen ondersteunen met data doet Hayo Bos, promovendus in het Diakonessenhuis in Utrecht, onderzoek naar de verwachte drukte in het ziekenhuis. Door gebruik te maken van historische data, trends en slimme interpretatie van de voorlopige ontslagdatum (VOD) van patiënten, brengt hij nog scherper in beeld wat de verwachte bedbezetting is voor de komende week. Hij maakt hierbij onderscheid tussen nieuwe patiënten op de spoedeisende hulp, patiënten met een geplande afspraak en patiënten die al in het ziekenhuis zijn. 

Het model dat Bos heeft ontwikkeld, wordt op dit moment geïmplementeerd in het ziekenhuis. Zo is er een dashboard in de maak, waar de voorspelling continu wordt getoond en bijgewerkt. Dit komt goed van pas, bijvoorbeeld voor het maken van de roosters en het inplannen van extra mensen bij verwachte drukte.

Capaciteitsmanagent als luchtverkeersleiding in het Maasstad Ziekenhuis

Geeke Waverijn en Kaily Hoofdman, capaciteitsadviseur en capaciteitsmanager in het Maasstad Ziekenhuis, vertellen meer over de centrale positie van capaciteitsmanagement in het ziekenhuis in Rotterdam. Vanuit de visie ‘capaciteit is van het ziekenhuis, zorg en kwaliteit zijn van de afdelingen’, heeft het ziekenhuis de afgelopen jaren nauwgezet een aantal verandering doorgevoerd. 

Door planmatig aan de slag te gaan, wordt de capaciteit beter benut en de drukte over de afdelingen evenwichtig verdeeld. Zo wordt er onder andere gewerkt met een jaarplan met scherpe kpi’s, waarbij niet alleen naar bedden maar ook naar kwaliteit, financiën en HR wordt gekeken. Bedden zijn niet meer gereserveerd per specialisme, maar beschikbaar voor alle afdelingen. En er is flexibele inzet van verpleegkundigen mogelijk, die op meerdere afdelingen kunnen werken. 

De resultaten zijn positief. Door capaciteitsadviseurs toe te voegen aan de clusters in het ziekenhuis, is niet ‘iedereen’ meer bezig met plannen. Ook is de operationele druk in het ziekenhuis door de integrale aanpak beter verspreid.

Meer weten over capaciteitsmanagement?

Geïnteresseerd in capaciteitsmanagement in het ziekenhuis? In september organiseert de NVZ opnieuw een bijeenkomst voor capaciteitsmanagers. Voor meer verdieping, biedt de NVZ de succesvolle masterclass capaciteitsmanagement aan. De volgende Masterclass Patiëntenlogistiek & Capaciteitsmanagement gaat na de zomer weer van start.