VIPP 5 steunt campagne Thuis kan het ook

VIPP

De NVZ steunt de campagne Thuis kan het ook, die patiënten informeert over telebegeleiding en hen stimuleert om naar de mogelijkheden te vragen bij hun zorgverlener. Het NVZ-team van VIPP 5 staat achter de campagne omdat e-health-toepassingen zoals telebegeleiding onderdeel zijn van VIPP 5. 

VIPP 5 logo

De campagne is in het leven geroepen door de Vliegwielcoalitie, een initiatief van de Patiëntenfederatie. Met de campagne wil de Vliegwielcoalitie mensen bereiken die regelmatig voor controles naar het ziekenhuis gaan. De focus ligt in eerste instantie op mensen met hart- en longziekten, maar de campagne is ook geschikt voor mensen met diabetes, post-coronaklachten, IBD, of andere chronische ziekten waarvoor regelmatige controles door een arts of verpleegkundige nodig zijn. 

Persoonlijke gezondheidsomgeving 

E-health is een subdoel van VIPP 5. Toepassingen zoals telebegeleiding kunnen onderdeel zijn van een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Instellingen die deelnemen aan VIPP 5 moeten in staat zijn de resultaten van een e-health-toepassing beschikbaar te stellen aan patiënten in hun PGO.  

Ondersteuning van een zorgverlener 

Bij e-health-toepassingen zoals telebegeleiding begeleidt een arts of verpleegkundige de patiënt op afstand bij het controleren van bloeddruk, hartslag of andere waarden. De patiënt meet thuis met speciale apparatuur een aantal belangrijke waarden. Bij een eerste signaal van verslechtering is de patiënt op de hoogte en krijgt hij ondersteuning van een zorgverlener. 
 
Nog niet elk ziekenhuis of afdeling biedt al telebegeleiding aan. Daarom is het belangrijk dat de patiënt zijn arts of verpleegkundige naar de mogelijkheden vraagt. Op die manier kunnen patiënt en zorgverlener samen overleggen of telebegeleiding bij de patiënt in kwestie past.

Campagnemateriaal 

 Instellingen die mee willen werken aan de campagne, kunnen terecht op de website Thuiskanhetook.nl. Daar is campagnemateriaal te vinden, zoals teksten, drukwerk en animaties. Voor posts op sociale media is de hashtag #Thuiskanhetook in het leven geroepen. 

Lees meer over