Vanaf 1 december 2022: facturatie behandelingskosten geschillencommissie ziekenhuizen achteraf

Nieuws
Goede zorg doen we samen - innovatie  en digitalisering

De NVZ en NFU zijn in overleg met De Geschillencommissie om het Reglement te herzien voor De Geschillencommissie Ziekenhuizen. Vooruitlopend op de nieuwe afspraken zijn wij nu tot overeenstemming gekomen over een nieuwe procedure voor de facturatie van de behandelingskosten.

Huidige werkwijze

De huidige facturatie voor de behandelingskosten dient u voorafgaand aan de behandeling van het geschil te voldoen, zodra u benaderd wordt met het verzoek om uw standpunt kenbaar te maken middels een verweerschrift. Tevens ontvangt u dan een nota voor de behandelingskosten die u dient te voldoen. Zolang die nota niet is voldaan, kan er geen inhoudelijke behandeling van het geschil plaatsvinden.

Nieuwe werkwijze

Deze werkwijze is door de NVZ en NFU met De Geschillencommissie besproken en geƫvalueerd. Het resultaat hiervan is dat het moment van vragen van behandelingskosten wordt gewijzigd. Wij hebben het volgende met De Geschillencommissie afgesproken.

Bij geschillen waarin vanaf 1 december 2022 verweer wordt gevraagd, zult u geen voorafgaande nota voor de behandelingskosten in deze fase ontvangen. De nota voor behandelingskosten ontvangt u voortaan pas na afloop van de procedure. Dat zal in de regel bij ontvangst van het bindend advies zijn, maar dat kan ook eerder bij het sluiten van het dossier zoals bij het bereiken van een schikking.

Lees meer over