Sterke groei in gebruik van digitale communicatiedienst BeterDichtbij
Al 1 miljoen mensen in Nederland gebruiken de communicatiedienst BeterDichtbij om eenvoudig contact te hebben met hun zorgverleners. De tijd dat BeterDichtbij als digitale dienst ingezet werd voor alleen binnenkomende patiëntvragen en als vervanging van de telefoon, is voorbij. De communicatiedienst wordt intussen in het gehele zorgpad ingezet, met automatische berichten, afspraakherinneringen, verwijzingen naar andere digitale diensten of andere meldingen en om betrouwbare informatie te delen. Patiënten worden beter begeleid met deze communicatie op het juiste moment in het zorgpad.
En dat is precies waarom BeterDichtbij is opgericht in 2018, samen met de zorgsector zelf, vertelt Bogaerts, algemeen directeur en oprichter van BeterDichtbij. De NVZ participeert sinds 2022 in BeterDichtbij en heeft samen met de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen meerderheid van de aandelen. Op deze manier wil de NVZ samen aan een digitaal communicatieplatform werken, vanuit de zorg voor de zorg. Bogaerts: “We geloven dat goede en tijdige communicatie essentieel is voor goede zorg. Daar heeft een patiënt veel baat bij, maar zorgverleners natuurlijk ook.” Hij refereert aan de afname van vragen, het verminderen van no shows, de beter op een afspraak voorbereide patiënten maar ook aan meer verdiepende consulten of zelfs minder vaste herhaalconsulten. “Zorgprofessionals zijn steeds vaker echt anders naar hun werk en werkprocessen aan het kijken. Wie moet ik echt zien op de poli, en wat kan ik digitaal bespreken of laat ik nu even rusten? Ze kunnen hun werk effectiever doen.”
Groeien door samenwerking
Wat de succesfactoren zijn voor deze grote groei van BeterDichtbij? Dat zit in de samenwerking met de zorgorganisaties zelf en de juiste, betrouwbare partners. Bogaerts licht toe: “De grootste groei van de afgelopen twee jaar zit in het automatisch kunnen versturen van berichten, via HL7/FHIR en intussen ook via onze koppeling met Zorgplatform van ChipSoft. Daarmee kunnen organisaties niet alleen al hun patiënten uitnodigen, maar ook berichten in een zelf uitgewerkt zorgpad automatisch laten versturen. Zo is BeterDichtbij op veel plekken de basis van diverse hybride zorgpaden.”
Van BeterDichtbij app naar API
Ook komt BeterDichtbij nu steeds vaker terug binnen andere applicaties. De beschikbare BeterDichtbij API’s maken het mogelijk de communicatie functionaliteit terug te laten komen in een andere app of systeem. Gebruikers hebben dan meer keuze en hoeven dan niet in verschillende digitale diensten tegelijk te werken, maar kunnen deze gebruiken vanuit één plek.
Infographic met de verrassende feiten en cijfers
BeterDichtbij heeft een infographic uitgewerkt naar aanleiding van de mijlpaal van 1 miljoen mensen die de digitale dienst gebruiken. Download de infographic hieronder.
Lees de uitgebreidere versie van dit artikel bij BeterDichtbij