Met regio-app zit arts in broekzak patiënt

VIPP

Hoe implementeer je succesvol een regionale huisartsenapp? Op deze vraag ging Aty de Ruiter, CMIO van UNICUM, in tijdens de recente projectleidersbijeenkomst van VIPP 5.

VIPP 5 logo

Digitaal wordt steeds meer het nieuwe normaal, bovendien neemt de werkdruk voor huisartsen toe omdat de bevolking vergrijst. Met deze 2 ontwikkelingen in gedachten besloot UNICUM, de regio-organisatie van de huisartsen in Zuidoost-Utrecht en Zuidwest-Utrecht, in 2018 om een app te ontwikkelen voor de aangesloten huisartsenpraktijken in de regio’s. Deze heet de Zorg4-app.

Regio-app 

De Ruiter noemt meerdere argumenten om te kiezen voor een regio-app. Zo is er het voordeel van een uniforme uitstraling richting patiënten. Dit vergroot de herkenbaarheid van de app en leidt ertoe dat patiënten de app sneller gaan gebruiken. Een ander belangrijk argument is dat huisartsenpraktijken met een eigen regio-app leverancier-onafhankelijk zijn; er is geen sprake van vendor lock-in. Als een huisarts wisselt van patiëntenportaal, blijft het eigen merk bestaan en hoeven patiënten niet over te stappen op een andere app.

Een pluspunt van de app is dat deze huisartsen helpt om online inzage van patiëntgegevens  te organiseren. Dit is een vereiste voor OPEN, het versnellingsprogramma van InEen, LHV en NHG dat huisartsen stimuleert  bij het veilig online delen van patiëntgegevens. De leverancier werkt eraan om van de Zorg4-app een PGO te maken per 1 januari 2021. Wanneer het zover is, kunnen ziekenhuizen aansluiten bij de PGO. Als het aan UNICUM ligt, wordt er in de toekomst samengewerkt met ziekenhuizen in de regio’s Zuidoost-Utrecht en Zuidwest-Utrecht. 

In de broekzak van de patiënt

Aty de Ruiter: “We zijn begonnen in Zeist, met de Zorg4Zeist-app. We hebben alle huisartsen hetzelfde patiëntenportaal gegeven en vervolgens de bijbehorende app een couleur locale gegeven.” Patiënten gebruiken Zorg4Zeist vooral om medicijnen te bestellen; in oktober van dit jaar werden 729 medicijnrecepten aangevraagd via de app. Verder gebruiken patiënten de app om inzage in hun medisch dossier te krijgen, voor het maken van afspraken in de webagenda en voor e-consulten. 

“Met de app zorgen wij ervoor dat de huisartsen in de broekzak van de patiënt zitten”, zegt De Ruiter. “Patiënten kunnen altijd vragen stellen. De huisarts hoeft niet direct antwoord te geven, de huisarts geeft het antwoord binnen een met elkaar afgesproken termijn.” Het e-consult mag niet gebruikt worden voor spoedzaken, hier zijn ook afspraken over gemaakt. Het streven is om live consulten waar mogelijk te vervangen door e-consulten, zodat huisartsen tijdwinst boeken. Nu doen huisartsen de e-consulten vaak nog bovenop de reguliere afspraken. 

De resultaten van Zorg4Zeist waren zo goed dat inmiddels ook de andere UNICUM-regio’s zijn overgegaan op de app. Zo zijn er onder andere Zorg4Bunnik en Zorg4Heuvelrug.

Enthousiast projectteam

“We hebben een enthousiast projectteam betrokken en met name de huisartsenpraktijken enorm ontzorgd”, vertelt Aty de Ruiter. Volgens haar was het belangrijk om niet alleen de huisartsen, maar juist ook de praktijkmanagers en praktijkassistenten te enthousiasmeren. Vervolgens heeft UNICUM de huisartsen zo veel mogelijk ontzorgd met betrekking tot de app en continue ondersteuning geboden. UNICUM regelde promotiemateriaal voor de praktijk en nam bovendien contact op met lokale media, die vervolgens artikelen wijdden aan de Zorg4-app.