Vaccinatie ziekenhuispersoneel dringend nodig

Vaccinatie ziekenhuispersoneel dringend nodig

Terwijl de druk in ziekenhuizen maar blijft oplopen, wordt er volop gespeculeerd over mogelijke versoepelingen van de coronamaatregelen. Dat stuit op veel onbegrip bij ziekenhuizen en ziekenhuispersoneel. “Het is onbegrijpelijk dat de terrassen weer opengaan, maar de ziekenhuismedewerkers nog steeds niet gevaccineerd zijn”, aldus NVZ-bestuurder John Taks.

“We gunnen het natuurlijk iedereen om een terrasje te pakken en weer leuke dingen te kunnen doen”, vervolgt Taks.  “Maar vaccineer dan onze medewerkers, zodat ze veilig kunnen werken zonder het risico besmet te raken. Zo voorkom je nog meer werkdruk. Onze ziekenhuizen liggen overvol met coronapatiënten. Onze medewerkers zijn uitgeput, het ziekteverzuim is hoog”, aldus Taks.

Druk neemt toe

Vandaag liggen er 798 coronapatiënten op de IC. Het aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen is de afgelopen weken steeds verder opgelopen. Buiten de IC liggen nog eens 1.727 patiënten met ernstige coronaklachten in het ziekenhuis. Daardoor neemt de druk op ziekenhuizen en het ziekenhuispersoneel ook steeds verder toe. Ziekenhuizen maken zich hier grote zorgen over.

Vergelijkbare situatie

De druk op ziekenhuismedewerkers is vergelijkbaar met de situatie in maart vorig jaar. Het is op dit moment alle hens aan dek, alle ziekenhuismedewerkers zijn keihard nodig om de zorg overeind te kunnen houden. NVZ-bestuurder Taks: “De roep om versoepeling begrijpen we echt wel. Maar willen we dit volhouden dan is het vaccineren van onze medewerkers echt prioriteit nummer één. We kunnen zelf vaccineren, dus geef ons die vaccins. Zo voorkomen we verdere uitval van onze medewerkers, houden we de zorg overeind en kunnen onze mensen veilig hun werk doen.”