Medische hulpmiddelen speelbal commerciële belangen

Om patiëntveiligheid verder te verbeteren moeten medische hulpmiddelen volgend jaar voldoen aan nieuwe Europese regelgeving. Voor veel hulpmiddelen geldt dat ze aan strengere veiligheids- en kwaliteitseisen moeten voldoen. Ziekenhuizen merken dat fabrikanten, importeurs en distributeurs de strengere eisen gebruiken om hun winstgevendheid te verhogen. Producten worden zonder overleg in prijs verhoogd of van de markt gehaald, als her-certificering te duur is.

Eerder informeren

De betrouwbaarheid van de productie en levering van medische hulpmiddelen staat onder druk. Als een hulpmiddel niet meer wordt gefabriceerd of geleverd, worden ziekenhuizen hierover in een te laat stadium geïnformeerd. Een reden hiervoor is dat fabrikanten en leveranciers niet met restvoorraden willen blijven zitten. De NVZ is van mening dat ziekenhuizen hierover minimaal zes maanden van te voren moeten worden geïnformeerd.

Gevolgen voor continuïteit en patiëntveiligheid

Het onverwachts en plotsklaps stopzetten van de levering van medische hulpmiddelen kan betekenen dat patiënten niet meer kunnen worden behandeld. Of ziekenhuizen worden gedwongen alternatieve producten te gebruiken, waarvoor medewerkers niet zijn geschoold en getraind. Beide kunnen de patiëntveiligheid nadelig beïnvloeden.

Taak voor wetgever en toezichthouder

De NVZ stelt vast dat er actie moet worden ondernomen. De politiek kan zorgen voor aanvullende wetgeving of de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd moet hier haar rol als toezichthouder innemen. Zowel wetgeving als toezicht moeten zich volgens de NVZ vooral richten op maatregelen die zorgen voor meer openheid van zaken en het voorkomen van kostenverhogende eisen en verplichtingen die door fabrikanten en leveranciers aan de ziekenhuizen worden opgelegd.

Deel kennis en ervaringen op NVZ Kennisnet

Wil je kennis en ervaringen delen met andere NVZ-leden? Word dan lid van NVZ Kennisnet en meld je aan voor relevante werkgroepen. Leden van NVZ kunnen lidmaatschap aanvragen van NVZ Kennisnet voor gedetailleerde inhoudelijke informatie over diverse onderwerpen.