Main content

Campagne Zeker ‘Informatieveiligheid ook jouw zorg’ van start

Nieuws

Vandaag start de campagne Zeker met als thema ‘Informatieveiligheid ook jouw zorg’. Het doel van deze campagne is om medewerkers in de instellingen bewust te maken van het veilig en verantwoord omgaan met gevoelige informatie in de zorg.

Meer dan 80 instellingen doen mee en hebben ook de bijbehorende campagnematerialen besteld. In deze toolkit zitten onder andere posters en (online) banners met cartoons die verwijzen naar de website zorgzekeren.nl.

Zorgzekeren.nl

Op de campagnesite zorgzekeren.nl staan alle antwoorden op de Mag dat?-vragen waar de cartoons op de posters en (online) banners naar verwijzen. Naast de vragen die gesteld worden in de cartoons zijn ook nog extra vragen (en antwoorden) toegevoegd.  

Quiz

In de quiz ‘Hoe informatieveilig ben jij?’ wordt getest hoe veilig jij omgaat met gevoelige informatie. 

Extra campagnemateriaal

Meer posters en kaarten staan in de toolkit om zelf te printen of te (laten) drukken. Daarnaast bevinden zich in deze toolkit ook verschillende banners met de cartoons die online gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld op intranet of sociale media.

Tips

Hier staan nog enkele extra tips over:
•    Zorgvuldig omgaan met patiëntgegevens
•    Voorkom datalekken
•    Veilig mailen
•    Goed voorbeeld helpt

Train je team

Elke zorgprofessional komt in het werk dilemma’s tegen over het beschermen van privacygevoelige informatie. Wil je je kennis over dit onderwerp nog verder te vergroten? Deze tests uit de vorige campagnes helpen daarbij. Met de (te bestellen) e-learning module(s) worden de scores van deelnemers bijgehouden zodat te zien hoe goed de deelnemers de tests doorlopen.

Mystery Call actie

Onderdeel van de campagne Zeker is de Mystery Call actie. 35 instellingen hebben laten weten geïnteresseerd te zijn om mee te doen met de Mystery Call actie.

Volgens een vooraf opgesteld script worden poliklinieken gebeld om te testen of er telefonisch informatie te verkrijgen is over een patiënt. Hiervoor worden (door de instelling zelf aangemaakte) testpatiënten gebruikt.
De actiemaand voor het uitvoeren van de Mystery Call actie is december.

Cartoon Campagne Zeker

 

Informatiebeveiliging in de zorg

 

Wil je meer informatie over Informatiebeveiliging in de zorg? Word dan lid van de werkgroep op Kennisnet. Leden van NVZ kunnen lidmaatschap aanvragen van Kennisnet voor gedetailleerde inhoudelijke informatie over onder andere dit onderwerp.

Meer over ZEKER