Main content

Campagne ‘Thuis kan het ook’ gelanceerd

Nieuws

De NVZ en de Vliegwielcoalitie lanceren de update van de publiekscampagne Thuis kan het ook. De campagne is een vervolg op de publiekscampagne van 2020 die zich alleen op telebegeleiding richtte. Dit jaar gaat het erom patiënten ook bewust te maken van de mogelijkheden van beeldbellen en appen met hun zorgverlener. Deze vormen van digitaal contact zijn in veel gevallen een goed, en soms zelfs beter, alternatief voor een fysieke afspraak. Zo kan de patiënt vanuit zijn eigen vertrouwde omgeving, via een beveiligde app of online omgeving laagdrempelig contact hebben met de zorgverlener.

Op afstand, maar dichtbij en persoonlijk

Door de pandemie hebben appen en beeldbellen met zorgverleners een enorme vlucht genomen. Hoe fijn is het dat veel van de afspraken toch door konden gaan, ondanks dat patiënten niet naar het ziekenhuis mochten? Maar beeldbellen of appen is er niet alleen voor situaties waarin een fysieke afspraak niet mogelijk is. Deze campagne wil juist de voordelen van digitaal contact benadrukken en laten zien dat contact op deze manier net zo persoonlijk en vertrouwd kan zijn als een bezoek aan het ziekenhuis. Bovendien besparen patiënten hierdoor reistijd en -kosten, en kunnen ze het contact makkelijker in hun agenda inpassen. Natuurlijk is digitaal contact niet altijd én niet voor iedereen een optie. Daarom roept de campagne patiënten op om met hun eigen zorgverlener het gesprek aan te gaan over de (on)mogelijkheden van beeldbellen en appen in hun specifieke situatie. 

Gebruik de materialen uit de toolkit

In de communicatietoolkit op Thuiskanhetook.nl staan kant-en-klare social media posts, teksten voor nieuwsbrief en website, banners, afbeeldingen voor narrowcasting, flyers, posters en animaties. De campagne, die ook in de komende maanden doorloopt, kan helpen om eenvoudig aan patiënten uit te leggen hoe beeldbellen en appen werkt en waarom dit kwalitatief een goed alternatief is voor een afspraak op de poli. Zo hebben ziekenhuizen juist in deze drukke tijd de mogelijkheid om de campagne eenvoudig te delen op een manier die het beste bij de eigen organisatie en planning past: alleen via social media, via nieuwsbrieven en -berichten of ook (op een later moment) via narrowcasting, posters en/of flyers. Bekijk de toolkit.

Thuis kan het ook

Digitale Zorg

Wil je meer informatie over Digitale Zorg? Word dan lid van de groep Digitale Zorg op Kennisnet. Leden van de NVZ kunnen lidmaatschap aanvragen van Kennisnet voor gedetailleerde inhoudelijke informatie over onder andere dit onderwerp.

Meer over digitale zorg